Leiderschapsontwikkelling voor lectoren en praktijkgerichte onderzoekers in het HBO

Door Jan Reinder Rosing | februari 19, 2025

Leiderschap in onderwijs AcademicVision

Het praktijkgericht onderzoek groeit snel in Nederland. In 2007 waren er 270 lectoren, nu zijn dat er al 723. Het praktijkgericht onderzoek is dus relatief nieuw terwijl HBO’s al veel ouder zijn. Dat levert tal van vragen en dilemma’s op voor praktijkgerichte onderzoekers.

De Hogeschool Utrecht heeft ons, van AcademicVison, gevraagd om  leiderschapsprogramma’s aan te bieden  voor praktijkgerichte onderzoekers. Dat zijn de Leergang Leiderschap voor Praktijkgericht Onderzoek en de Leergang Strategisch Leiderschap voor Praktijkgericht Onderzoek geworden. Vivianne Tolen en ik, van AcademicVision, hebben al meerdere groepen met   deze leergangen begeleid.

Een aantal van de belangrijkste vragen en dilemma’s die wij van de lectoren en praktijkgerichte onderzoekers hebben gehoord: 

🔎  Wat is de verhouding tussen onderwijs en onderzoek op hogescholen?

🏢  Wat is de precieze invulling van de rol van de Hogeschool Hoofddocent In de praktijk verschilt de invulling nogal. Is dat een probleem? Of juist goed?

👩‍🏫  Hoe brengen we de resultaten van ons onderzoek naar het onderwijs? En wie heeft daarin welke verantwoordelijkheid?

💶  In welke mate zijn praktijkgerichte onderzoekers onafhankelijk? Of bepaalt degene die betaalt? En wanneer wordt dat een probleem?

👊  Hoe werk je als praktijkgericht onderzoeker voldoende interdisciplinair zonder dat je de hele tijd aan het coördineren bent?

🔥  In de praktijk zijn HDs en associate lectoren eerder informeel dan formeel leiders. Wat betekent dat voor de manier waarop zij hun werk doen? En welke vaardigheden heb je daarvoor nodig?

Levert dit herkenning op? Of missen er nog vragen in deze lijst? We horen het graag.

Het leiderschapsprogramma voor praktijkgericht onderzoek heeft een focus op ‘Leading self, Leading others, Leading teams and Leading organisations’. Voor deelnemers aan de leergang is het waardevol om zich te kunnen spiegelen aan collega’s en om met elkaar hun leiderschapsrol verder te ontwikkelen.. Tegelijkertijd draagt dit ook bij aan de verbinding & visieontwikkeling binnen  de hogeschool. De leergangen worden hooggewaardeerd met gemiddelden hoger dan een 9. Daar zijn we hartstikke blij mee. 

Wil je een keer in gesprek met ons over wat we hebben gedaan? Of heb je een vraag waar je een keer met ons over wilt sparren? Stuur ons een berichtje en we gaan graag met je in gesprek!

Of check onze site voor meer info:  www.academicvision.nl

Dank je wel Akke Hak en Alies Zijlstra voor de fijne samenwerking en dank aan alle leiders in dit traject voor deze mooie reis met elkaar!