Leergang Leiderschap voor Praktijkgericht Onderzoek

Inspirerend leiderschapsprogramma voor senior onderzoekers en lectoren 

Naar beneden - Academic Vision

Leiderschap in de Onderzoekscontext


Wie ben ik als leider en hoe zet ik mijn leiderschapskwaliteiten optimaal in?
Hoe vorm ik een stevig onderzoeksteam met mensen met verschillende talenten?
Hoe zorg ik dat ik vitaal en energiek in mijn rol kan blijven?
Wat hebben mensen in onderzoeksteams of netwerken nodig om optimaal te functioneren & gemotiveerd samen te werken?
Wat zijn constructieve manieren van communiceren en hoe ga ik om met conflict?
Hoe begeleid ik de ontwikkeling van een organisatie? En hoe werk ik aan een cultuurverandering?

Bij deze vragen (en vele andere) staan we stil tijdens de
Leergang Beginnend Leiderschap voor Praktijkgericht Onderzoek en de
Leergang Gevorderd Leiderschap voor Praktijkgericht Onderzoek
, inspirerende en krachtige leiderschapsprogramma's, waarin senior onderzoekers, hogeschool hoofddocenten en (associate) lectoren leren om effectiever inhoud en vorm te geven aan hun leidende rol in praktijkgericht onderzoek.

De combinatie van Persoonlijk leiderschap, Interpersoonlijk leiderschap, Teamleiderschap en Organisatie leiderschap staan in deze leergang centraal.

Prof. dr. P.J. (Peter) van Baalen - Universiteit van Amsterdam

"Met hun zorgvuldige en persoonlijke benadering weten de mensen van Academic Vision snel het vertrouwen te winnen, waardoor een inspirerende leeromgeving ontstaat"


Peter van Baalen -
Director College Economics and Business

De 4 pijlers

Dit unieke leiderschapsprogramma is gestoeld op 4 pijlers : Leading Self, Leading Others, Leading Teams en Leading Organizations.

Deelnemers hebben na afloop meer inzicht en vertrouwen in zichzelf en in hun leidende rol in praktijkgericht onderzoek. Daarnaast kunnen ze hun functie met meer effectiviteit uitoefenen en een omgeving kunnen creëren waarin optimale samenwerking plaatsvindt.

N.B. Tijdens de Leergang Beginnend Leiderschap komen de eerste drie pijlers aan de orde en tijdens de Leergang Gevorderd Leiderschap ook de vierde pijler.

Scherm­afbeelding 2023-07-23 om 12.39.40
Windesheim
UNI-Amsterdam
logo-inholland
utrecht-university-275-logo
f546-abs

1. Wie ben ik als leider in Praktijkgericht Onderzoek?

2. Kwaliteiten, uitdagingen en valkuilen

3. Visie & Profilering

4. Coördinatie & Effectiviteit

5. Samenwerking in onderzoek

5. Effectieve & Verbindende Communicatie

7. Leidinggeven aan een onderzoeksteam

8. Leiderschap in een dynamische omgeving

Leiderschapsthema's

Tijdens deze leergang staat elke sessie een ander leiderschapsthema centraal. De belangrijkste thema's worden hier weergegeven.

De kracht van dit programma zit hem erin dat het persoonlijk en ervaringsgericht is. Verwacht dus geen lange presentaties, maar veel doen. Tijdens de sessies gaan we aan de slag met voorbeelden zoals de deelnemers ze tegenkomen in de praktijk. Elke sessie zullen er meerdere gelegenheden zijn om te oefenen, te reflecteren en iets anders te proberen. Op deze manier kunnen deelnemers zich verder ontwikkelen als leider.

Resultaten

De deelnemers worden tijdens de Leergang Leiderschap voor Praktijkgericht Onderzoek ondersteund om de volgende resultaten te bereiken:

Inzicht in eigen kwaliteiten, talenten, valkuilen/patronen en ontwikkelpunten

Groei in persoonlijke & professionele effectiviteit

Meer helderheid, effectiviteit en zelfvertrouwen in de rol als leidinggevende

Bewust van de voorwaarden voor optimale samenwerking en hoe je daar als leider aan kunt bijdragen

Inzicht in leidinggevende rol bij verandering en een dynamische omgeving*

Ontwikkeling verschillende communicatieve & netwerk vaardigheden

Een netwerk van collega’s met een vergelijkbare rol binnen de organisatie

Groei in leidinggevende rol van een onderzoeks- en/of onderwijsteam

*Dit resultaat geldt specifiek voor de Leergang Gevorderd Leiderschap voor Praktijkgerichte Onderzoekers.

Voor wie?

De Leergang Beginnend Leiderschap voor Praktijkgerichte Onderzoekers verzorgen wij binnen Hoge Scholen voor: senior onderzoekers, hogeschool hoofddocenten en associate lectoren

De Leergang Gevorderd Leiderschap voor Praktijkgerichte Onderzoekers verzorgen wij binnen Hoge Scholen voor: lectoren.

Zou je graag jullie praktijkgerichte onderzoekers de kans willen bieden zichzelf verder te ontwikkelen op het gebied van leiderschap? 
Wil jij zelf als praktijkgerichte onderzoeker graag jouw leiderschap verder ontwikkelen? Of gun jij andere lectoren, senior onderzoekers, hogeschool hoofddocenten of associate lectoren in jouw organisatie dit programma?

Logo-TU-eindhoven AcademicVision
TI
Academie van Bouwkunst Amsterdam - AHK
logo-hogeschool-utrecht-e1561627046643
Fontys

Samen met andere praktijkgerichte onderzoekers

Na een Intakegesprek biedt de  Leergang Beginnend Leiderschap een Kick-off, drie Inspirerende Dagsessies, Intervisie en een Oogstsessie.

De leergang Gevorderd leiderschap  heeft een extra Dagsessie rondom het thema 'Organisatie Leiderschap'.

Samen met collega praktijkgerichte onderzoekers werken de deelnemers aan hun individuele ontwikkeldoelen op verschillende niveau's. De externe locatie ondersteunt hen om met enige afstand en ruimte te leren over zichzelf en hun rol als leider in de praktijkgerichte onderzoekscontext.

AcademicVision Leiderschapsprogramma

"Programma's van AcademicVision zijn altijd inspirerend met een open benadering naar iedereen"

Naar beneden - Academic Vision

Coördinerend Team

Dit programma wordt begeleid door Jan Reinder Rösing, Vivianne Tolen en Alies Zijlstra. Zij zijn alledrie zeer ervaren leiderschapscoaches met een schat aan ervaring in onderwijsorganisaties, ministeries, de zorg en het bedrijfsleven. Zij zijn betrokken bij vele  leiderschapsprogramma’s en verzorgen leiderschapscoaching en begeleiding van Managementteams en Directies.

Vivianne rond

Vivianne Tolen

Leiderschapscoach en procesbegeleider

Jan Reinder Rösing - Academic Vision

Jan Reinder Rösing

Leiderschapscoach en trainer

Alies rond

Alies Zijlstra

Oprichter en leiderschapscoach

Evaluatie

Al onze begeleidingstrajecten en programma's laten we evalueren door zowel de deelnemers als de opdrachtgevers.
Wat zij met name waarderen is:
‘de deskundige en betrokken coaches’, ‘de open en inspirerende sfeer’ en ‘de aandacht voor de professionele èn persoonlijke ontwikkeling’.

Naar beneden - Academic Vision
VU
1
HVA
hhs_groen_fc
Logo_Erasmus_Universiteit_Rotterdam.svg

Wat is jouw of jullie wens voor verdere ontwikkeling?  

Neem graag contact met ons op!